Det har varit ett förfärligt år för besöksnäringen, men när vi nu snart kan lägga 2020 bakom oss och ett vaccin mot Covid-19 finns runt hörnet, så tänkte jag spana in i 2021 och framåt. Vad kommer att bli det nya ”normala” i turism- och besöksnäringen?
Klimatsmart som identitetsmarkör
Att vi ska värna om klimatet är en hygienfaktor idag. Sex av tio svenskar kan tänka sig ett vardagsliv utan fossila bränslen, även om det innebär uppoffringar för dem, enligt en Sifo-undersökning. Vilken bil vi kör brukar vara den typiska identitetsmarkörer och om man tittar på antalet elbilar och laddhybrider som säljs idag, slås det nya rekord varje månad. Gruppen ”Jag räddade ett ödehus” har 25 000 medlemmar på Facebook, ”Hjälp, vi har köpt en bondgård” och ”Mandelmanns trädgård” är några andra exempel på motreaktionen mot konsumtionssamhället och klimathotet. Men även upplevelser, resor och kulturliv viktiga identitetsmarkörer, det ser vi inte minst på sociala medier.
Enligt en undersökning gjord av Booking.com (2019) uppger 55 % av de globala resenärerna att de är mer benägna att göra hållbara resval än för ett år sedan. Men brist på kunskap och tillgängliga eller tilltalande alternativ är ett hinder, när man försöker omsätta detta i praktiken. Dessutom säger 70% av de globala resenärerna att de skulle vara mer benägna att boka ett boende med vetskap om att det var miljövänligt, oavsett om de letade efter en hållbar vistelse eller inte. Så att utveckla klimatsmarta reseupplevelser är inte bara en hygienfaktor utan även en långsiktig konkurrensfördel.
Digitala nomader och mötescoacher
Bill Gates förutsägelse är att över 50 % av affärsresorna och över 30 % av dagarna på kontoret kommer att försvinna. Med hemarbete, digitala möten och en ökande gig-ekonomi blir vi allt mer digitala nomader. Möjligheten att kombinera arbete med att utforska en ny plats eller spendera mer tid med familj och vänner är en framtida möjlighet för besöksnäringen. Vi kommer förmodligen se en ökad efterfrågan på ”long-stay” hos framförallt stug- och lägenhetsuthyrare där fritid och arbete flyter ihop.
I grunden är vi människor sociala varelser, så vi kommer vilja träffas igen i arbetet, men det kommer inte ske lika ofta som förr. När vi väl gör det måste det vara högre kvalitet på varje möte och vi måste få mer ”pang för pengarna” vid varje tillfälle än förr. Den gamla tiden konferensbokningar där det bara krävdes ett rum, en projektor och god fika är över. Den nya tidens mötesarrangörer blir coacher och ciceroner som hjälper dig med att planera både innehåll, utförande och uppföljning av möten.
Turistskatt som verktyg
I Sverige har vi som bekant ingen turistskatt men en undersökning från Destination Sustainability Movement visar att turistskatten, i de länder som har en, är viktig för destinationens utveckling. Flera av dessa skatter har införts med motivet att mildra av de negativa effekterna av massturism. Detta var tex fallet i Venedig med ett tillägg att betala en extra skatt för avfallshantering. Den eventuella negativa inverkan på efterfrågan och konkurrenskraft verkar dessutom ganska marginell. Resenärer och invånare är mer positiva till skatter med ett syfte, visar samma undersökning.
Just nu ser vi dessutom ett samhällsengagemang och empati för det lokala näringslivet och besöksnäringen som aldrig förr, det bör gå att ta vara på och vidareutveckla. För att återuppbygga turismen kommer vi kanske se frivilliga turistskatter där besökaren ”ger tillbaka” till destinationen. En sådan skatt skulle kunna ses som en klimatväxling för destinationen, dvs att pengarna läggs i en fond som främjar långsiktigt hållbar utveckling av platsen. Kanske blir vi först i världen på ”turismväxling” i Sverige framöver.
Hälsa med guldkant är lisa för själen
Varannan svensk engagerar sig mer i sin hälsa än för tre år sedan men alla mår inte bättre och fyra av fem oroar sig för sin hälsa. 2020 har dessutom erbjudit ovanligt mycket mental oro och stillasittande för många. Synen på hälsa innefattar idag även njutning, ett inre lugn och balans. Man vill må så bra så möjligt både fysiskt och psykiskt och ändå unna sig saker. Därför kommer fritiden, semestern eller resan vara mer inriktad på både mental och fysisk hälsa. I år har särskilt naturen och utomhusaktiviteter stått i fokus bland resenärer.
Fler efterfrågar även nyttig mat under semestern, lägger ofta till något träningspass som gärna får vara exempelvis lugnare yoga, som ger avslappning. Att vi dessutom har behov av att unna oss något efter detta tråkiga år, är alldeles självklart. Vi kommer lägga mycket fokus på att hitta ljusglimtar i vardagen och sätta guldkant på våra upplevelser. Att lyckas kombinera naturens läkande kraft, mindfulness, fysiska aktiviteter med något som skapar guldkant på tillvaron kommer bli vinnare under 2021.
Emma Håkansson
konsult inom turism- och destinationsutveckling